hakonwise.reismee.nl

Het beste toerisme in Baracoa

Vertrek in oostelijke richting naar Guantánamo en even ten oosten van de stad, ga naar het noorden voor de Zoológica La Piedra - een verbazingwekkende "stenen dierentuin" met afbeeldingen van dieren uit de hele wereld. Verderop sta je voor La Farola, de spannende bergweg die leidt naar Baracoa, de oudste stad van Cuba. Hier maakt Hotel El Castillo uw uitvalsbasis. Het uitzicht vanaf dit voormalige kasteel is spectaculair en het restaurant is de beste in de stad. Neem de tijd voor een excursie naar de dramatische berg El Yunque en bezoek Museo Arquelógico Cueva del Paraíso. Anders gaat Baracoa helemaal over het absorberen van de esoterische stemming van de oude stad. Loop daarvoor door de straten.

Jaren zijn verstreken sinds wegingenieurs de voorheen verharde weg tussen Baracoa en de provincie Holguín hebben aangelegd. Het laat zien! Deze weg is het grootste deel van de weg in een slechte staat, met het asfalt volledig weggespoeld in vele secties, samen met de fundering. Het grootste deel van het jaar worden hele delen gereduceerd tot een bouillabaisse van modder. Zelfs in het droge seizoen kun je af en toe in de eerste versnelling meekrimpen. Krijg een vroege start van de dag. De ontblote sectie begint bijna zodra je Baracoa verlaat. Het landschap is tenminste fantastisch.

Als u de provincie Holguin passeert, neemt het landschap een dramatische wending, met dennenbossen en struikgewas die weelderige tropische vochtige bossen vervangen. Binnenkort zie je borden die waarschuwen dat fotografie verboden is. Ogenschijnlijk komt dit omdat de volgende 10 mijl of zo een belangrijke industriële zone zijn met Empresa Comandante Che Guevara, Cuba's grootste metaal-ertsverwerkingsfabriek. De echte reden, zul je snel vermoeden, is dat dit een van de meest slecht vervuilde zones in de wereld is - niet iets dat de Cubaanse overheid wil laten zien aan de wereld. Je bent nu terug op de verharde weg die Moa nadert.

Als je de geboorteplaats van Fidel in Sitio Histórico Birán wilt bezoeken, sla dan linksaf direct ten westen van Guaro, maar wees gewaarschuwd dat dit een ernstig verslechterde weg is. Het alternatief is om verder te gaan op de geasfalteerde weg naar Cueto, en dan linksaf bij de grote kruising (er zullen veel lifters zijn) drie mijl ten westen van de stad. Vlak voor de suikerfabriek Loynaz Echevarría steek je de spoorweg over en ga je linksaf naar Birán - de volgende vier mijl zijn verschrikkelijk, met kuilen die groot genoeg zijn om je auto in te slikken. Om door te gaan naar Banes en Guardalavaca, ga je terug naar Guaro en ga je in noordelijke richting naar Banes, waar de goed geasfalteerde weg omhoog komt door de mooie Grupo de Maniabón voordat je afdaalt naar Guardalavaca.